יום
ג', שעת אחה"צ, שבוע שני של חודש יוני...זה המועד שנקבע לי לשיחת סיכום עם
מנהלת ביה"ס המוערכת- הגב' זהר גולן. השיחה הייתה חיובית וקולחת ובין שאלה
אחת לשנייה נשאלתי את השאלה שהייתה הכי משמעותית עבורי בכל השיחה: "מה היית
רוצה לשנות בשנה הבאה...???"
לא היה כל היסוס בתשובתי ועניתי כמתוך אינסטינקט: בית ספרנו הוא בית ספר חדש והייתי רוצה ומצפה שיהיו בו כיתות חכמות! הייתי רוצה שכל כיתה תיהיה מאובזרת במיטב האמצעים הטכנולוגיים על מנת לשלבם בתכנית הלימודים כחלק אינטגראלי ולא רק כתחילתו של תהליך. הגב' זהר גולן הקשיבה בעניין ואף הסכימה עמי שמאחר ובית הספר מגדיר עצמו כחדשני, יש לשלב אמצעים טכנולוגיים בתכנית הלימודים והדבר יעשה לאחר בחינה מקיפה של עלויות והתאמת האמצעים לצרכי ביה"ס.
לא היה כל היסוס בתשובתי ועניתי כמתוך אינסטינקט: בית ספרנו הוא בית ספר חדש והייתי רוצה ומצפה שיהיו בו כיתות חכמות! הייתי רוצה שכל כיתה תיהיה מאובזרת במיטב האמצעים הטכנולוגיים על מנת לשלבם בתכנית הלימודים כחלק אינטגראלי ולא רק כתחילתו של תהליך. הגב' זהר גולן הקשיבה בעניין ואף הסכימה עמי שמאחר ובית הספר מגדיר עצמו כחדשני, יש לשלב אמצעים טכנולוגיים בתכנית הלימודים והדבר יעשה לאחר בחינה מקיפה של עלויות והתאמת האמצעים לצרכי ביה"ס.
אני
מלמדת מזה כ-3 שנים בבית הספר הממלכתי "ארגמן". זהו בית ספר
צומח שש- שנתי בן 4 שנים, הממוקם במערב נס ציונה. בית הספר מאכלס כ- 650 תלמידים,
המגיעים מחתך סוציו אקונומי גבוה מאוד מהממוצע. מטרותיו בעיקרן הן טיפוח ועידוד
אקלים חברתי על מנת לאפשר לתלמידים תחושה אמיתית של יכולת השפעה.
בשנתיים האחרונות בית הספר החל בשילוב תהליכים טכנולוגיים ובפיתוח סביבת
לימודים מתוקשבת על מנת לסייע לתלמיד להפיק את המרב מהטכנולוגיה בצורה מושכלת
ולהקנות לתלמיד כלים מקצועיים שיתאימו את המשך דרכו התעסוקתית בשוק העבודה בשנות
האלפיים. כחלק מתכנית הלימודים הבית ספרית, בית הספר החל בתהליכים ראשוניים לפיתוח
מיומנויות יסוד לתלמידים בתחום התקשוב כגון: מערכי שיעור בשילוב התקשוב והמדיה בכמה
ממקצועות הלימוד, רכישה והתקנה של מקרנים וציוד טכנולוגי מתקדם בכמה כיתות בודדות,
השתלמויות הצוות המקצועי בתחום התקשוב ועידוד צפיית עמיתים בשיעורים מתוקשבים.
בית
הספר אמנם מאמין בכוחה ויתרונותיה של טכנולוגית התקשוב המאפשר נגישות לחומר רב
ומגוון, אך לטעמי אין בזאת די:
במסגרת
לימודיי ב"מרכז ללימודים אקדמיים- אור
יהודה",
במגמת תקשוב אני נחשפת לקורסים שונים בתחום שילוב טכנולוגיות ידע בתכנית הלימודים.
אם קודם שילבתי מצגות שונות (רק בחדר מחשבים) תוך כדיי שיעור וחשבתי שבזאת אני
מתפקדת כסוכנת טכנולוגיה, הרי שבמהלך לימודיי אני חשה שהנושא נירחב במידה רבה ויש
לתת עליו את הדעת יום ביומו.
במסגרת
הקורס "טכנולוגיות כסכני שינוי" שהתקיים בראשית לימודיי, נחשפתי לאמצעי
טכנולוגי חדשני בשם: הלוח החכם. מיד עם
שימוש במושג זה, הבנתי שיש להשתמש במושג ה"לוח האינטראקטיבי", אולי משום
שמישהו עלול לחשוב שרק הלוח חכם ולא המשתמשים בו....
בהמשך לימודיי נחשפתי לקורס של אתי כוכבי: "עקרונות בפיתוח סביבות למידה", הורדתי את תוכנת
ה"אקטיב אינספייר" והתחלתי ממש להשתמש באמצעי טכנולוגי מרתק זה, אמנם
בחשש לא מועט אך עם המון סקרנות .
אם
כך מהו הלוח האינטראקטיבי? אנסה לתאר בקצרה מנסיוני הדל ובעזרת חומרי הקריאה
שקראתי במסגרת לימודיי:
הלוח
האינטראקטיבי שמראהו כמראה לוח רגיל ואפשר לראות את
הנכתב עליו בעזרת חד-קרן, עשוי לשמש את המורה בכמה אופנים.
אפשר לרשום על הלוח בטוש מחיק, לשמור את הרישומים במחשב, להדפיסם ולשלחם ב-
E-MAIL. המורה
יכול להפעיל תוכנות-מחשב מהלוח, בנגיעה בטוש או באצבע. המורה יכול להיכנס לחומרים של שיעור שנשמר, בכל
רגע שנוח לו, להוסיף הערות, לסמן חלקי השיעור שברצונו להדגישם, לתעד שינויים
ולשמרם. המורה
יכול להתערב, תוך כדי דיון, בתוצרים כגון מצגות, שקפים ועוד ולתעד את
הדיון; הוא יכול להקרין באמצעות "הלוח החכם" תמונות, מפות וסרטים ולסמן
מסלולים. המורה יכול לשמור במחשב את כל התהליך שנעשה על גבי הלוח. בנוסף, הלוח האינטראקטיבי
אף מאפשר למידה מרחוק ופעולות-גומלין בין המשתתפים בלמידה או בדיון.
אוחזר מתוך, הלוח האינטראקטיבי בכיתת הלימוד ודרכי
ההטמעה , משינוי טכנולוגי לשינוי פדגוגי (פוסטר), אתי כוכבי :
אני
מאמינה שבשילוב הלוח האינטראקטיבי בכיתות, בבית ספרי ובכלל, השיעורים יהיו מאתגרים
ומעניינים. אני מאמינה כי למידה באמצעות הלוח האינטראקטיבי יכולה ליצור למידה
שיתופית, אשר מובילה לשיתוף פעולה ותהליכים לימודיים ואף חברתיים ברמה גבוהה. יותר
ויותר, אני נוכחת לדעת שטכנולוגיה זו מאוד יעילה, נותנת מענה לשונות בין התלמידים,
מגוונת, מעניינת: תומכת בתיאוריות
למידה כגון: הקונקטיביסטית,
הקונסטרוקטיביסטית, קונסטרוקטיביזם חברתי וביהביוריזם, מה שמדגיש את
השונות בדרכי הלמידה וההוראה.
בין
היתרונות הרבים שמצאתי ניתן לאמר כי השימוש בלוח האינטראקטיבי קל ופשוט לתפעול, אך
יחד עם זאת מצריך הכשרת מורים, אשר ילמדו לתפעל את התוכנה הדינאמית הקיימת בלוח
האינטראקטיבי וכן יפתחו תכנים אשר ילמדו בכיתה. ניתן למצוא לכך פיתרון דרך חשיפת
המורים לאתרים אשר תומכים, מסבירים ואף נותנים שעורי דוגמא.
הלוח
האינטראקטיבי מאפשר שילוב תכנים לימודיים בין המורה ללוח ובין התלמידים ללוח. הלוח האינטראקטיבי מאפשר למידה אחרת עבודה שונה
ומגוונת, אשר יכולה להוות תרומה רבה להבנה והעמקת חומר הלימוד, תוך שימוש במגוון
אמצעים הנותנים מענה לשונות בסגנונות הלמידה.
החסרון
העיקרי הוא עלות של כלי טכנולוגי זה. הלוח האינטראקטיבי מאוד יקר ולכן בתי ספר
רבים אינם יכולים לאפשר שימוש בטכנולוגיה זו.
כולי
תקווה שעל מגבלה זו תדע מנהלת בית ספרי הגב' זהר גולן להתגבר או לפחות תמצא חלופות
ראויות על מנת להטמיע אמצעים חדשניים בבית ספרנו כחלק בלתי נפרד מתפיסה פדגוגית
כוללנית. .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה